منابع فناوری اطلاعات برای مدارس. اهمیت آن چیست؟

بیست سال پیش احتمالاً می‌گفتم هیچ. اما پس از گذشت سال‌ها و مشاهده پیشرفت‌های فناوری، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش تبدیل به بازیگر مهمی شده است در آموزش و یادگیری و نظام آموزشی را از آنچه زمانی می‌شناختیم متحول کرده است.

بیایید برگردیم به بیست یا بیست و پنج سال پیش. اولین چیزی که صورت تعامل با فناوری را داشت چیزی شبیه روبات خاکستری بود که باید آن را برنامه‌ریزی می‌کردیم تا حرکت کند. نوشتن در کتاب‌های مدرس صورت می‌گرفت و معلم‌ها روی تخته سفید یا سیاه با گچ یا ماژیک می‌نوشتند. دفتر حضور و غیاب روی کاغذ بود و تحویل ورودی می‌شد و اجازه نوشتن با خودکار به‌جای مداد دستاورد بزرگی بود. فناوری بسیار محدود بود.

امروز، اشتباه نکنید. نمی‌گویم حتی یک کامپیوتر هم در ساختمان مدرسه نبود، بلکه منظورم این است در آن زمان فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار محدود و نایاب بود. بیست سال را که سریع به جلو برویم زمانه کاملاً عوض شده است.

در سپهر آموزشی امروزی وفور فناوری‌های شبکه‌ای و دیجیتال وجود دارد. از گستردگی استفاده از تخته تعاملی و محیط‌های یادگیری مجازی تا بازی‌های رایانه‌ای آموزشی و اتکای روزافزون به فناوری‌های ابری مانند اینترنت، رایانامه و بسترهای آموزش الکترونیکی. فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز بسیار بزرگ است آن‌قدر که بخش از برنامه درسی شده است.

بنابراین چرا منابع فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دبستان‌ها این‌قدر مهم است؟

اساساً ابزار اصلی است که آموزش و یادگیری را پشتیبانی می‌کند در تمام مراحل آموزش و در همه حوزه‌های برنامه درسی. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که فناوری آن را مصرف می‌کند: دنیایی که فرصت‌های شگفت‌آوری برای دانش‌آموزان جوان که تازه سفر آموزشی خود را شروع کرده‌اند فراهم می‌کند. همان‌طور که فناوری اطلاعات و ارتباطات نه فقط جزئی اساسی برای عملیات کلی مدارس نیست بلکه می‌تواند به بهبود سطح دستاوردها، الهام بخشیدن به تفکر خلاق و تشویق برای توسعه مهارت‌ها کمک کند که ثابت شده است در دنیای واقعی بسیار ارزشمندند.

چه مستقل و چه همراه گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دانش‌آموزان امکان می‌دهد تا در مسائل درگیر شده و آنها را واکاوی، مشاهده و حل کنند و به اتکای خود کشف‌های هیجان‌انگیز کنند. فناوری اطلاعات و ارتباطات تعامل و همکاری را بین هم‌سالان و همچنین بین آموزگاران و دانش‌آموزان تشویق می‌کند. منابع فناوری اطلاعات نه‌فقط ابزار برای ارتقا و توسعه این مهارت‌ها فراهم می‌کند بلکه دانش‌آموزان را تشویق می‎کند تا با اطمینان در یادگیری تخیلی درگیر شوند و آموزش و یادگیری را بسیار اثربخش و جالب کنند برای همه کسانی که در آن مشارکت دارند.

اینها دیگر دلایلی هستند که چرا فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس مهم است:

  • تجربه یادگیری را توسعه می‌دهد: استانداردها را در برنامه درسی ارتقا می‌دهد تا تحویل محتوای دروس را بهبود بخشد و به دانش‌آموزان امکان می‌دهد تا در کلاس درس به شکل‌های متنوع مشارکت جویند.
  • توسعه یادگیری: آموزش و یادگیری را از چهاردیواری کلاس درس توسعه می‌دهد و رویکرد هر زمان هر کجا را به‌کار می‌گیرد. به این معنی که دانش‌آموزان و آموزگاران می‌تواند حتی از خانه هم کار کنند و به منابع دسترسی داشته باشند.
  • برنامه درسی را غنی می‌کند: دسترسی را کاملاً به میزبانی از اطلاعات برقرار می‌کند و کار تعاملی و ارتباط با دیگران را تشویق می‌کند. دنیا به‌طور مؤثر به درون کلاس درس می‌آید و دانش‌آموزان در یادگیری‌شان بیشتر درگیر می‌شوند.
  • افق‌های یادگیری را بالاتر می‌برد: دسترسی به ارتباطات اینترنتی سریع کمک می‌کند مواد آموزشی به‌سرعت دیده شده، ذخیره شده و مدیریت شود. علاوه بر این استفاده از ابزارهایی مانند اسکایپ سازمانی راه بسیار خوبی است برای گسترش افق یادگیری از طریق همکاری با دیگران در سراسر جهان.
  • به ارزیابی کمک می‌کند: داده‌های مربوط به دانش‌آموزان را می‌توان به‌طور مؤثر برای ارزیابی دقیق توانایی یادگیری دانش‌آموزان ضبط و تحلیل کرد. سپس به آموزگاران کمک می‌کند که بخش‌هایی از یادگیری را ببینند که نیاز به سطح پشتیبانی بیشتری دارد.

بنابراین چه نیاز دارید که بتوانید آموزشی را تحویل دهید که یادگیرندگان را برای یک عمر مجهز می‌کند؟ این نکات را بررسی کنید تا زمانه فناوری جدید را برای بهبود آموزش و یادگیری در کلاس درس مهار کنید:

چشم‌انداز می‌تواند راه زیادی برود

استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند تأثیر محدودی روی آموزش و یادگیری داشته باشد اگر کارکنان شما از نوآوری، تعامل و همکاری لازم برای رویکرد جدید به تعلیم، برنامه‌ریزی جلسات و برنامه درسی و به‌کارگیری آخرین فناوری‌ها استقبال نکنند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌نحوی روی آموزش تأثیر دارد که ما ده تا پانزده سال گذشته از آن تصوری نداشتیم. داشتن چشم‌اندازی شفاف و راهبرد فناوری اطلاعات برای اطمینان از اینکه این منابع فقط برای افزودن به روش‌های موجود آموزش استفاده نمی‌شوند حیاتی است.

اما لازم نیست که خود به تنهایی این مسیر را بپیمایید. متخصصان آموزشی هستند که می‌توانند مشاوره تخصصی و راهنمایی درباره راهبردهای به‌کارگیری مؤثر فناوری را در آموزش و یادگیری ارائه کنند. آنها کمک می‌کنند که شما نوآور، تغییردهنده بازی و مدرسه‌ای باشید که از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کند تا تجربه آموزشی ارائه دهد که برای یادگیرندگان قرن حاضر ارزشمند است.

کار نیکو کردن از پر کردن است

فناوری اطلاعات و ارتباطات فقط ابزاری برای کمک به دانش‌آموزان برای توسعه و یادگیری نیست. این فناوری برای آموزگاران هم مهم است، نه فقط برای توسعه حرفه‌ای مستمر بلکه ابزاری برای به‌کارگیری آن در فرایند آموزش. مشکل اینجاست که آموزگاران این‌گونه تلاش می‌کنند زیرا آنها از اینکه چگونه از فناوری اطلاعات به‌طور مؤثر برای ایجاد تغییر استفاده کنند مطمئن نیستند.

آموزش در این جا کلیدی است. نه فقط مطمئن می‌شوید که چشم‌اندازتان همان‌طور که آن را تصور کرده بودید محقق می‌شود بلکه بیشترین بهره را از منابع فناوری اطلاعات می‌برید و آموزگارانتان این اطمینان را می‌یابند که از فناوری به‌طور اثربخش در کلاس درس استفاده کنند.

اینکه آموزش با دستگاه باشد، یا تعلیمی یا آموزش درباره اینکه چگونه از آخرین صفحه لمسی تعاملی باید استفاده کرد یا ایده‌هایی از محتوای درسی مبتنی بر تجهیزات ، انتخاب‌هایی زیادی برای آموزش در دنیای بیرون وجود دارد که می‌توانند به کارکنان شما در دستیابی به بیش از آنچه فکر می‌کردند کمک کنند.

ایمن باشید نه متأسف

فناوری اطلاعات و ارتباطات و اینترنت منابع قدرتمندی هستند و در آموزش نقشی مهم بازی می‌کنند. ولی گاهی اوقات برای منظور اشتباه هم می‌توانند قدرتمند باشد. بنابراین، ایجاد یک محیط امن و سالم فناوری اطلاعات برای حفاظت شبکه، اطلاعات حساس، کارکنان و دانش‌آموزان مدرسه شما در برابر حملات بدافزار از طریق اینترنت مهم است.

مقاوم‌سازی، حفاظت داده‌ها، بازیابی از فاجعه و سیاست‌های امنیت الکترونیکی بخشی از حوزه‌هایی است که به‌طور روزافزون توسط وزارت آموزش و پرورش بررسی مستمر می‌شود. از تهیه نسخه پشتیبان امن تا مدیریت ضدبدافزارها لازم است مطمئن شوید که مدرسه شما سیاست و راهکار روشنی در بخش فناوری اطلاعات دارد که نه فقط اطمینان می‌یابد که از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه می‌شود بلکه از آنها در مقابل خطرات بیرونی محافظت می‌کند.

پیشگیری بهتر از درمان است

حتی با پربازده‌ترین پشتیبانی از راه‌دور یا در محل خوب است که مشکل را پیش از آنکه بروز کند شناسایی کنیم و آن را قبل از آنکه تبدیل به مسئله بغرنج شود حل کنیم. ولی وقتی مدیر فناوری اطلاعات شما احتمالاً همان معلم انگلیسی کلاس چهارم باشد، داشتن کسی که به‌طور مستمر منابع فناوری اطلاعات را پایش کند عملی یا ممکن نیست. در آخر ممکن است آیا برای بروز یک مسئله یرای یکی از منابع فناوری اطلاعات کلاس را موقتاً تعطیل می‌کنید و مشکل را حل کرده و دوباره کلاس را ادامه می‌دهید؟ بعید است چنین باشد.

ولی این همه خبر بد نیست. راهکارهایی وجود دارد که می‌توانند به شما در حل این مسائل کمک کنند. پایش از راه دور سامانه‌های شما، شناسایی حوزه‌هایی برای بهبود یا داشتن یک مهندس در محل خودتان بخشی از این راهکارها هستند. این راهکار می‌توانند خطر پایین بودن خدمات و قطع شدن کلاس‌های درس را کم کنند و اطمینان یابند که شبکه شما در حداکثر قابلیت خود به کار مشغول است تا بتواند ارزش واقعی را برای کارکنان و دانش‌آموزان ارائه کند.

ارتباطات مهم است

مطلع نگه داشتن آموزگاران و کارکنان درباره همه مسائل مدرسه هیچ‌گاه به این اندازه مهم نبوده است. با منابع فناوری اطلاعات برای مدارس که چنین نقش مهمی را در آموزش بازی می‌کند لازم است که روش بهینه‌ای برای ارتباطات داخلی داشته باشید. دیگر نمی‌توان به افراد اتکا کرد که تخته اعلانات را برای آخرین اخبار ببینند بلکه چیزی که می‌توانید تضمین کنید این است که آنها رایانامه خود را می‌بینند.

به بستر ارتباطات نیازمندید که تمام دردسرهای مربوط به اطلاع‌رسانی را رفع کند، روی فضای ابری ذخیره باشد و نیازهای مدرسه شما را برطرف کند. برای اینکه چنین امکانی داشته باشید باید تأمین درست داشته باشید. اینکه کارکنان و آموزگاران از جی‌میل، یاهو یا هات‌میل خود استفاده کنند مناسب نیست. چرا؟ مقاوم‌سازی، قانون‌شکنی و حمله بدافزارها و چیزهایی که قبلاً گفته شد. این فهرست ادامه می‌یابد. این مقاله را بررسی کنید تا ببینید که یک بستر ارتباطات چگونه باید باشد.

باید کاملاً واضح باشد که فناوری اطلاعات و ارتباطات باید به‌طور استوار در مدارس و در روش‌های آموزشی تعبیه شود تا تجربه یادگیری غنی‌ای فراهم کند و دانش‌آموزان برای برای یک عمر مجهز کند.